A burok

,,Burokban nőtt fel'' mondjuk sokszor olyan emberekre, akikről azt érezzük, vagy éppenséggel úgy tudjuk, hogy számos, sokak számára mindennapi konfliktus, küzdelem kerülte el az illetőt az élete során, ami miatt a szóban forgó személy az átlagosnál némileg naivabban látja a világot.

Az embereknek szükségük van időre, hogy megtanulják a legalapvetőbb, erkölcsi és együttélési szabályokat (normákat), amivel képesek lesznek majd bekapcsolódni a társadalom működésébe, illetve lehetőség esetén akár az önálló gondolkodásra is (utóbbi feláras extra). A társadalom mindezért egy darabig a kicsi embereket száraz, hűvös, sok mindentől elzárt helyen – burokban – tartja, amiben közvetítők révén megmutatja, hogyan is kéne működnie dolgoknak… Mindezt azért, hogy a felnövekvő nemzedék legalább olyan legyen, mint az előző, sőt, amennyiben lehetséges még bizonyos tekintetben jobb is (pardon, mivel is méretik ezt?).

A magyar társadalom egyik rákfenéje a több száz (akár az a bizonyos ezer, de semmiképpen sem csak az utóbbi néhánytíz) éves hagyományokra visszavezethető uram-bátyám rendszer, melyet a legkeményebb önkényuralmak sem tudtak eredményesen visszaszorítani. Az így felépülő társadalomban nem elsősorban az egyéni teljesítmények, hanem az ismeretségi viszonyok alapján választják ki a pozíciókra az egyéneket, éppen ezért ezek a személyek az adott feladatra nézve nagyobb valószínűséggel lesznek inkompetensek (az előbb említett önkényuralmi/autokrata rendszerek esetén ez a kontraszelekció még erősebb, s ezt már nem csak a jóérzés, anyagi jólét sínyli meg).

Általában a magasabb, elvben nagyobb felelősséggel járó pozíciók nagyobb kompetenciát is igényelnének, de az uram-bátyám rendszerben pont ezekre a helyekre kerülhetnek arra tökéletesen alkalmatlan személyek. A társadalom döntő hányada nyilván nem tölthet be vezető tisztségeket, de látva a nála magasabb társadalmi-gazdasági potenciállal bíró embereket és ismerve kiválasztásuk módját, a saját szintjükön történő normaszegést – annak kisebb és jelentéktelenebb volta miatt – elfogadhatóbbnak, sőt elfogadhatónak tartják.

A normaszegések következtében az állam nem működik, nem is működhet hatékonyan. Az állam a működtetéséhez szükséges anyagi erőforrásokért macska-egér játékba kényszerül a társadalom tagjaival (végül önmagával), melynek eredményeképpen gyakran már olyan szabályok meghozatalára kényszerül, melyek gyakorlatilag betarthatatlanok és/vagy ellenőrizhetetlenek.

Ilyen körülmények között azokat a normaszegőket, akik legalább részben betartották a normákat, illetve a normák részleges áthágására kényszerültek, rendszerint nagyobb eséllyel kapnak retorziót, mint azok, akik egyáltalán nem is törekedtek e normák betartására (rendszer nem tud mit kezdeni a rendszeren kívüliekkel). Ennek a nyilvánvaló igazságtalanságnak eredményeképpen a társadalom általános elégedetlensége növekedni fog. A közösség tagjai gyors megoldást várnak, s bonyolult problémákra az egyszerű válaszokat, dichotómiákra épülő világképeket részesítik előnyben. Ilyen körülmények között hamar megindul az ellenségkeresés, a rendszer hibáit a rendszert alkotó – legtöbbször a legsebezhetőbb – társadalmi csoport tagjainak kollektív bűnösségére vezetik vissza.

Burokban a pedagógus és még sokan mások

Egy pedagógus – sok más szakmától eltérően - nem térhet ki a társadalmi problémák elől, a maga illetékességi szintjén igyekeznie kell a legjobb belátása szerint orvosolni azokat. A pedagógus ezeket a gondokat egyes esetekben csillapítva, máskor felerősítve kapja meg a munkája során.

A tanárokat a mai társadalom egyfajta burokban tartja, hiszen foglalkoztatását az állam, illetve annak valamilyen szerve végzi. Közalkalmazotti státuszban alkalmazottaknak nincsen választásuk a tekintetben, hogy a járulékokat, adókat befizetik-e avagy sem, azok bérükből mindenképpen levonásra kerülnek. Ezért sokkal könnyebb erkölcsösnek maradniuk, hiszen az efféle normaszegésnek még a lehetősége sem adatik meg.
Az, hogy a pedagógusok jó része erkölcsös tud/kényszerül maradni, az egyrészt nagyon jó, hiszen így hitelességük ilyen szempontból megkérdőjelezhetetlen maradhat. Az azonban hátránya ennek a buroknak, hogy a pedagógus nem tud segíteni abban a tanítványainak, hogy a hétköznapi életben (tehát a burkon kívül) hogyan találja meg az egyensúlyt az egyéni és a közösségi érdekek között. Magyarul a pedagógus sokszor nem tud a diák számára választ adni arra, hogy körülbelül hol van a határ a kényszerű és az öncélú normaszegés között (érdekes dolog, hogy amikor egy tanár különórákat vállal, s kikerül ebből a burokból, anyagi okokból sokszor rögtön normaszegésre adja, kénytelen adni a fejét).

Jobban belegondolva, azért nem csak a pedagógusok vannak ebben a státuszban, hanem az állami szervekben, illetve a szociális alapellátásban (pl. az egészségügyben) dolgozók, sőt közvetve a megmaradt állami vállalatok alkalmazottai is. Ezen munkavállalói kör egy részének anyagi helyzete, köztük a pedagógusoké is, gyakran meglehetősen rossznak mondható, azonban a nagy munkanélküliség és a közalkalmazotti állások stabilabb volta miatt még mindig igen keresettek.

Egyes területeken (pl. közigazgatás, önkormányzati szféra, egészségügy) a köz által alkalmazottak nagyobb része (de közel sem mindenki!), más területeken kisebb része indokoltnak érzi a konkrét és gyakran nyílt normaszegést gazdasági helyzetük javítása érdekében. Ez nagyrészt abban nyilvánul meg, hogy a hozzájuk fordulóktól a kedvezőbb bánásmód vagy egyáltalán a törvény szerint térítésmentes szolgáltatás elvégzése ellenében plusz hozzájárulást kérnek vagy várnak az azt igénybe vevőtől. Erkölcsi magyarázatul számukra az szolgál, hogy nem érzik arányosnak az anyagi javadalmazásukat azzal a képzettséggel, amivel rendelkeznek, illetve azzal a munkával összevetve, amit elvégeznek (vagy elvégezni vélnek). Az egészségügyben ez efféle normaszegést a társadalom jórészt elfogadhatónak tartja, míg az oktatásban ezzel szemben teljesen elítéli (tehát ugyanarra a normaszegésre nem ugyanaz a társadalom válasza). Annak ellenére, hogy az oktatás esetében messze nem akkora mértékű az azt igénybevevőkre a lehetséges következmény, ezáltal a kiszolgáltatottság, mint az egészségügy vonatkozásában.

Végül

A társadalomnak azonos súlyú normaszegésre, azonos mértékben kellene reagálnia, mi több egyáltalán reagálnia kéne. A szigorúbb normák és szigorúbb retorziók nem vezethetnek eredményre, mert önmagában a normatartás hiányzik.
A normaszegések ellen sokkal rendszeresebben és következetesebben volna szükséges fellépni, nem kampányszerűen random kiválasztott területeken.
A már nagykorú burokban tartottaknak pedig többször kéne magukba és a burkon kívülre tekinteniük, s egyáltalán jobban és több csatornán keresztül hatniuk arra, ami odakinn zajlik. Nem szabad némának maradni.